Back on track - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van angelineenjoop - WaarBenJij.nu Back on track - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van angelineenjoop - WaarBenJij.nu

Back on track

Door: Amsterdam Bilbao burgos

Blijf op de hoogte en volg angelineenjoop

01 Augustus 2015 | Nederland, Amsterdam

Ze zaten er vanavond niet. De vier oude vrouwen en een man. Op t bankje bij de rivier, hier in Burgos. Jammer! Het was zo een mooi beeld, die vijf oude mensen. We hebben t gevoel dat we hier al de afgelopen tijd zijn geweest, alsof deze stad een beetje onze thuis Aziz is. Maar in werkelijkheid zijn we hier maar pas 24 u geweest, afgezien we de laatste uren vandaag. We waren in Amsterdam. En in Rosmalen. En in Bilbao. Ons tijdsbestek is volledig in de war.
Joop schreef al over de bijzondere dag, gisteren. Het afscheid van Karen. Het samenzijn met Jakob en Steffie. Daarna met onze meisjes en twee vrienden. Het was emotioneel, warm, vol betekenis.
T besluit om door te fietsen viel gemakkelijk. Ook wel omdat veel mensen om ons geen dit vanzelfsprekend vonden en ons aanmoedigden. Gisteravond om 12.30u nog even achter de pc om de terugvocht uit Santiago te regelen en klaar was het geregel van de afgelopen dagen.
En zo zaten we vanmorgen in het vliegtuig terug naar Spanje. Dit keer naar Bilbao. Een cadeautje! De bus vanaf het vliegveld rijdt er zo tegen aan: het prachtige Guggenheim museum. Aan de rivier en naast een geweigerd knalrode brug. Basquiat en Koons als gastkunstenaars. Tot de vaste collectie behoort werk van Richard Serra. Geweldig! In een enorme hal staan plaatsten constructies waar he doorheen loopt. Als labyrinten. Gedesoriënteerd en wankel sta je weer buiten of er naast. Ruimte en constructie worden een ding en hebben effect op je. Mensen komen elkaar tegen in deze ervaring. Dat is ook wat Serra beoogt. Ik vond t zeer indrukwekkend.
Subtieler en van een andere orde vond ik t werk van Jenny Holzer. In een hoge ruimte lopen licht balken met tekst van boven naar beneden. Het licht weerspiegelt mensen verdwijnen in de tekst en de weerschijn. Ruimte, oneindigheid, confrontatie zijn woorden die opkomen.
Koons, waar ik altijd een beetje voor weggelopen ben, verraste me qua betekenisgeving. ' Art is our spinach'', de tekst bij zijn Popye serie vind ik mooi. Alles (ook onze banale voorkeuren) is wat t is, prima.
Mooie stad, goede sfeer. Jazzcombo langs de rivier. Cafe met mooie schemerlampen voor buiten. Een verdwaalde parkiet in een boom en iemand die hem wilde vangen. Niet gelukt, gelukkig.
En nu dus weer terug in Burgos. Back on track. Morgen de eindeloze vlakte in.

• 02 Augustus 2015 - 18:19

Marein:

Pelgrimage. Op bedevaart gaan. De inspanning van de bedevaart naar het 'heilige' doel.
    Onderzoeken van de zin en betekenis van het leven. Maar ook ervaren dat dit leven eindig is. Ervaren wat leven is met de dood en of er leven is na de dood.
    Dat alles maken jullie mee op deze tocht. 'Sadder' en 'wijzer', maar 't maakt jullie vooral tot een rijker persoon.
    Liefs Marein